Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak sporządzać listy płac w firmie?
Przyjęcie pracowników do swojej firmy i podpisanie z nimi umowy, nakłada na przedsiębiorcę obowiązek wypłacania wynagrodzenia. Kwota ta musi oczywiście być zgodna z podpisanym dokumentem, ale może zawierać także dodatki np. w postaci premii. Aby ułatwić księgowanie wpłat, warto sporządzać listę płac w firmie. Jak to się robi?
Lista płac – co to takiego?
Listą płac nazywamy dokument księgowy, który zawiera wszystkie informacje dotyczące wynagrodzeń pracowników. Stanowi potwierdzenie ich rozliczenia. Co ważne, na liście płac znajdują się tylko wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę. W przypadku pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę zlecenie lub o dzieło sporządza się rachunki i to one stanowią potwierdzenie naliczenia wynagrodzeń. Lista płac stanowi także podstawę do prawidłowego wypełnienia deklaracji podatkowej oraz polisy ubezpieczeniowej.
Przeczytaj również: Z jakich usług księgowych warto skorzystać?
Co powinna zawierać lista płac w firmie?
Do sporządzania listy płac w firmie potrzebnych jest kilka dokumentów. Pracodawca musi dysponować umową o pracę, listą obecności pracowników oraz ewidencją ich czasu pracy. W tej ostatniej powinny się także znaleźć nadgodziny, godziny nocne etc. Ponadto osoba sporządzająca listę płac musi mieć oświadczenie PIT-2, świadectwo pracy pracownika z wcześniejszych miejsc zatrudnienia oraz informacje dotyczące przysługujących pracownikowi premii. Posiadają te dokumenty, pracodawca może zacząć tworzyć listę. Ta z kolei powinna zawierać takie dane jak:
Przeczytaj również: 5 rzeczy, które warto mieć na uwadze przy wyborze biura rachunkowego
nazwa firmy,
imię i nazwisko pracownika,
okres rozliczenia, którego dotyczy,
numer lub nazwę listy płac,
datę wypłaty wynagrodzenia,
podpis osoby sporządzającej listę,
wynagrodzenie zasadnicze z wszystkimi składnikami.
Czy pracodawca zawsze musi sporządzać listę płac?
Sporządzanie listy płac w firmie nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak się na to decydujemy, staje się to obowiązkiem pracodawcy. Przedsiębiorca może jednak oddelegować to zadanie firmie takiej jak Biuro rachunkowe z Bolesławca. To duże udogodnienie, ponieważ znika jedno z dodatkowych zadań, a zaoszczędzony czas można poświęcić na inne sprawy związane z prowadzeniem działalności. Sporządzanie listy płac przez biuro rachunkowe ma także tę zaletę, że masz pewność, że dokument ten jest wykonany rzetelnie i na czas.
Przeczytaj również: W jaki sposób rozlicza się cudzoziemców?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana