Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak sporządzać listę płac w firmie?
Choć przedsiębiorcy zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają obowiązku sporządzania list płac, jest ona dokumentem, który w znaczący sposób ułatwia rozliczenia z Urzędem Skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego też w tym artykule podpowiadamy czym jest lista płac, z czego powinna się składać i jakie dokumenty są niezbędne do jej sporządzenia.
Czym jest lista płac?
Lista płac pracowników to jeden z podstawowych dokumentów kadrowo-płacowych, który zawiera wszelkie informacje związane z wypłacanymi wynagrodzeniami dla pracowników danej firmy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Sporządzanie listy płac pozwala skutecznie monitorować dla pracodawców koszty związane z wynagrodzeniem pracowników, a także ułatwia prawidłowe wypełnianie deklaracji związanych z rozliczeniami podatkowymi i na rzecz ZUS. Za przygotowywanie tego typu dokumentów najczęściej odpowiedzialne są w przedsiębiorstwach specjalnie wyznaczone do tego działy lub firmy zewnętrzne świadczące usługi księgowe związane z obsługą kadrowo-płacową.
Przeczytaj również: Z jakich usług księgowych warto skorzystać?
Z jakich elementów powinna składać się lista płac?
Lista płac jest dokumentem, który tworzony jest indywidualnie dla każdego z pracowników. Elementy, z jakich powinna się ona składać to natomiast:
nazwa firmy,
wskazanie okresu, którego dotyczy dokument,
numer lub nazwę dokumentu,
imię i nazwisko pracownika, dla którego sporządzany jest dokument,
wskazanie daty wypłaty wynagrodzenia dla pracownika,
wysokość wypłaconego wynagrodzenia wraz z wyszczególnieniem jego składników, takich jak premie, prowizje, koszty uzyskania przychodu, wysokość zaliczki na podatek dochodowy itp.,
Przeczytaj również: Co obejmują kompleksowe usługi księgowe?
podpisy osób odpowiedzialnych za sporządzenie dokumentu.
Co jest potrzebne do sporządzenia listy płac?
Bez względu na to, czy lista płac jest sporządzana przez dział kadr i płac, czy firmę zewnętrzną świadczącą związane z tym usługi, taką jak biuro rachunkowe Marka Sowińskiego w Sopocie niezbędne są do tego odpowiednie dokumenty. Zaliczają się do nich:
Przeczytaj również: 5 rzeczy, które warto mieć na uwadze przy wyborze biura rachunkowego
umowa o pracę,
lista obecności pracownika,
karta ewidencji czasu pracy pracownika,
oświadczenie PIT-2 pracownika,
świadectwo pracy pracownika potwierdzające jego okres zatrudnienia, niezbędny do między innymi wyliczenia wymiaru urlopu,
informacje dotyczące premii lub sposobu naliczania ewentualnej prowizji dla pracownika.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana