Artykuł sponsorowany

Jak sporządzać listę płac w firmie?

Jak sporządzać listę płac w firmie?

Choć przedsiębiorcy zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają obowiązku sporządzania list płac, jest ona dokumentem, który w znaczący sposób ułatwia rozliczenia z Urzędem Skarbowym oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego też w tym artykule podpowiadamy czym jest lista płac, z czego powinna się składać i jakie dokumenty są niezbędne do jej sporządzenia.

Czym jest lista płac?

Lista płac pracowników to jeden z podstawowych dokumentów kadrowo-płacowych, który zawiera wszelkie informacje związane z wypłacanymi wynagrodzeniami dla pracowników danej firmy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Sporządzanie listy płac pozwala skutecznie monitorować dla pracodawców koszty związane z wynagrodzeniem pracowników, a także ułatwia prawidłowe wypełnianie deklaracji związanych z rozliczeniami podatkowymi i na rzecz ZUS. Za przygotowywanie tego typu dokumentów najczęściej odpowiedzialne są w przedsiębiorstwach specjalnie wyznaczone do tego działy lub firmy zewnętrzne świadczące usługi księgowe związane z obsługą kadrowo-płacową.

Przeczytaj również: Z jakich usług księgowych warto skorzystać?

Z jakich elementów powinna składać się lista płac?

Lista płac jest dokumentem, który tworzony jest indywidualnie dla każdego z pracowników. Elementy, z jakich powinna się ona składać to natomiast:

  • nazwa firmy,

  • wskazanie okresu, którego dotyczy dokument,

  • numer lub nazwę dokumentu,

  • imię i nazwisko pracownika, dla którego sporządzany jest dokument,

  • wskazanie daty wypłaty wynagrodzenia dla pracownika,

  • wysokość wypłaconego wynagrodzenia wraz z wyszczególnieniem jego składników, takich jak premie, prowizje, koszty uzyskania przychodu, wysokość zaliczki na podatek dochodowy itp.,

    Przeczytaj również: Co obejmują kompleksowe usługi księgowe?

  • podpisy osób odpowiedzialnych za sporządzenie dokumentu.

Co jest potrzebne do sporządzenia listy płac?

Bez względu na to, czy lista płac jest sporządzana przez dział kadr i płac, czy firmę zewnętrzną świadczącą związane z tym usługi, taką jak biuro rachunkowe Marka Sowińskiego w Sopocie niezbędne są do tego odpowiednie dokumenty. Zaliczają się do nich:

Przeczytaj również: 5 rzeczy, które warto mieć na uwadze przy wyborze biura rachunkowego

  • umowa o pracę,

  • lista obecności pracownika,

  • karta ewidencji czasu pracy pracownika,

  • oświadczenie PIT-2 pracownika,

  • świadectwo pracy pracownika potwierdzające jego okres zatrudnienia, niezbędny do między innymi wyliczenia wymiaru urlopu,

  • informacje dotyczące premii lub sposobu naliczania ewentualnej prowizji dla pracownika.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz do artykułu

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.