Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Fakty i mity o kołach zębatych

W maszynach budowlanych, rolniczych i przemysłowych montowane są rozmaite podzespoły, gwarantujące danemu urządzeniu sprawność działania. W wielu z nich zastosowanie znajdują różnego rodzaju pompy, sprzęgła, a także przekładnie zębate, których niezbędnym komponentem są koła zębate. Artykuły te pełnią istotną funkcję przy przekazywaniu ruchu obrotowego w układach napędowych. Poznaj więcej informacji na ich temat.
Czym jest koło zębate?
Kołem zębatym nazywa się czynny element przekładni i innych mechanizmów. Część ta w większości przypadków składa się z piasty, zębatego wieńca oraz znajdującego się między nimi łącznika. Artykuły poddawane obróbce mechanicznej przez takie firmy, jak producent kół zębatych GLIMAG S.A., odznaczają się wytrzymałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Osadzone są one na specjalnym wale za pośrednictwem połączenia wpustowego albo wielowpustowego. Wyglądem przypominają okrągły dysk z zębami, czyli regularnie rozłożonymi na całym obwodzie nacięciami. Przerwy między zębami noszą nazwę wrębów. Na rynku dostępne są też tzw. zębniki, czyli modele pozbawione łącznika, które wyróżniają się charakterystycznym nacięciem na wale. W przypadku takich wyrobów wieniec zębaty spełnia równocześnie funkcję piasty. Koła zębate różnią się między sobą rozmaitymi parametrami. Do najważniejszych z nich zalicza się liczbę zębów, a także ich wielkość oraz kształt (prosty, skośny, śrubowy, krzywoliniowy lub daszkowy).
Przeczytaj również: Charakterystyka kół zębatych
Mechanizm działania kół zębatych
Koła zębate współpracują ze sobą, tworząc razem przekładnię zębatą. W trakcie obrotu dwa stykające się ze sobą zęby otaczają się wzajemnie, przy czym ich powierzchnie ślizgają się po sobie. Wspomniany poślizg jest negatywnym zjawiskiem, którego jednak nie można w żaden sposób wyeliminować. Zazębianie się w trakcie obrotu warunkuje możliwość przenoszenia ruchu oraz mocy w obrębie rozmaitych układów automatyki. W trakcie takich procesów, jak obróbka kół zębatych przy użyciu metody kształtowej, kopiowej lub obwiedniowej powstają modele o takiej samej, lub różnej średnicy. W tym pierwszym przypadku koła zębate zamontowane w jednej przekładni obracają się w przeciwnych kierunkach z identyczną prędkością. W drugim natomiast szybkość poruszania się obu elementów oraz ich momenty obrotowe są zupełnie inne.
Przeczytaj również: Jak prawidłowo dobierać pasy napędowe i koła zębate?
Przeczytaj również: Jak dobrać odpowiednie koła zębate htd 8m do specyfikacji technicznej maszyny?
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana