Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Badanie wałów: stosowane metody, potencjalne wskazania
Wały napędowe są elementami, które podczas ich użytkowania niemal stale narażone są na oddziaływanie obciążeń dynamicznych. Dlatego też badania nieniszczące są nieodzownym elementem procesu ich produkcji, a także diagnostyki uszkodzeń. Jakie rodzaje badań NDT stosowane są w tym przypadku oraz co pozwalają wykryć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.
Badania wizualne
Podstawowym rodzajem badań nieniszczących, jakim poddawane są wały napędowe stosowane w pojazdach oraz maszynach, są badania wizualne VT (z ang. visual testing). Przeprowadzane są z zastosowaniem prostych urządzeń i przyrządów optycznych w ramach wstępnej oceny nieciągłości występujących na powierzchni elementów. Badania VT najczęściej łączone są także z inną metodą nieniszczącą, pozwalającą określić jakość wykonania wału napędowego lub rodzaj występujących w nim wad, powstałych w wyniku jego eksploatacji.
Przeczytaj również: Zastosowanie badań magnetyczno-proszkowych
Badania ultradźwiękowe
Kolejnym najczęściej stosowanym badaniem nieniszczącym, wykorzystywanym do diagnozowania wad wałów napędowych, jest metoda ultradźwiękowa. Polega ona na wprowadzaniu fal ultradźwiękowych do badanego elementu, które następnie są odbijane przez występujące w nim wady. Rozwój związanych z nią technologii pozwala placówkom, takim jak laboratorium badań nieniszczących Draco, na wykrywanie wad, nawet w przypadku elementów o grubości mniejszej niż 3 mm. Za pomocą tej metody w wałach napędowych wykrywane są głównie pęknięcia, nieciągłości wewnętrzne i rozwarstwienia. Dodatkowo wykorzystywana jest ona także do szacowania zmian dotyczących mikrostruktury materiałów, które powstają podczas użytkowania wałów.
Przeczytaj również: Zalety statycznej próby rozciągania metalu
Badania magnetyczno-proszkowe
Ostatnią z metod nieniszczących, stosowanych w badaniach wałów napędowych, są natomiast badania magnetyczno-proszkowe. Pozwalają one na wykrycie wąskich i płytkich nieciągłości powierzchniowych i podpowierzchniowych do głębokości około 2 mm. Możliwe jest to z kolei za sprawą oddziaływania sił strumienia magnetycznego na cząsteczki ferromagnetyczne, które są aplikowane na badany element.
Przeczytaj również: Zastosowanie badań nieniszczących w inspekcji konstrukcji stalowych
Podsumowując, wymienione badania nieniszczące to podstawowe metody diagnostyki wad występujących w wałach napędowych. Przeprowadzane są zarówno na nowo wyprodukowanych elementach, jak i tych już eksploatowanych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz do artykułu
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana